Klantcase
Hyundai Motor Nederland.
Op volle kracht vooruit.
Hyundai Motor Nederland (HMNL), een dochteronderneming van Hyundai Motor Company (HMC) in Zuid-Korea, is de officiële importeur van Hyundai auto’s, onderdelen en accessoires. Innovatie staat bij deze toonaangevende autofabrikant hoog op de agenda. Voor deze klantcase spraken we met Frans Ruijter, Manager Parts & Accessoires van HMNL. Hij is verantwoordelijk voor de levering van onderdelen voor service en reparatie aan het dealernetwerk in Nederland. Daarnaast beheert hij een programma voor originele accessoires die via dit netwerk worden gedistribueerd. Frans is de projectleider die namens Hyundai betrokken was bij de implementatie van hun nieuwe ERP, Microsoft Dynamics 365 Business Central.
De overstap naar een nieuw systeem: Business Central.
Toen hun verouderde ERP-systeem in 2020 toe was aan vervanging, stond Hyundai voor een belangrijke keuze. Ze vonden de juiste partner in ABC E BUSINESS en kozen voor Business Central als nieuw systeem. Frans vertelt over de aanleiding: "We werkten met een Oracle-systeem dat specifiek voor ons bedrijf was gebouwd. Hoewel het goed functioneerde, voldeed het niet meer aan de eisen van deze tijd. We zochten naar een modern systeem dat beter aansloot bij onze groei en ambities."
De keuze voor ABC E BUSINESS was voor Hyundai snel gemaakt. "We hadden eerder samengewerkt met Nicole, toenmalig consultant van ABC, en dat was zo goed bevallen dat we die relatie nieuw leven inbliezen," legt Frans uit. "Het vertrouwen was er al, en dat gaf ons een solide basis om verder te gaan."
De implementatie.
De overstap naar Business Central vond plaats op 1 maart 2022, een proces dat Frans samen met zijn collega Marcel Duindam nauwlettend heeft begeleid. ‘’Een overgang naar een nieuw systeem is geen sinecure. Samen met Marcel hebben we vele uren geïnvesteerd om samen met het team van ABC goed voorbereid te zijn op D-Day: 1 maart 2022. Met wat vallen en opstaan verliep het uiteindelijk redelijk soepel en waren de belangrijkste zaken binnen enkele weken up en running. Het allerbelangrijkste was dat de continuïteit van het bestelproces van onderdelen zo min mogelijk werd onderbroken. Een dealer kan geen dag zonder de aanvoer van onderdelen, anders staat de werkplaats stil.’’ De goede voorbereiding en fijne samenwerking hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen.
Alles in één systeem.
Frans licht toe hoe Business Central de dagelijkse werkzaamheden bij Hyundai heeft vereenvoudigd: ‘’Business Central verving een Oracle systeem wat specifiek voor ons was gebouwd. Het was dus wel even wennen dat niet alles ‘Hyundai-specifiek’ is. Daar staat tegenover dat Business Central standaard handige mogelijkheden biedt die we eerder niet hadden. De export van data, zoals artikelen, orders en omzet, voor rapportagedoeleinden is bijvoorbeeld veel eenvoudiger geworden. We werken met acht collega’s in Business Central, en onze 69 dealers kunnen via de webshop applicatie van SANA zelf informatie opvragen over auto’s, onderdelen en accessoires. Alles in één systeem, dat maakt het voor de gebruiker een stuk eenvoudiger.’’
''Business Central biedt standaard handige mogelijkheden die we eerder niet hadden. De export van data, zoals artikelen, orders en omzet, voor rapportagedoeleinden is bijvoorbeeld veel eenvoudiger geworden.'
De samenwerking: een belangrijk onderdeel voor succes.
De samenwerking met ABC E BUSINESS was een belangrijk onderdeel van het succes van dit project. Frans vertelt: "Zonder hun ondersteuning hadden we nooit gestaan waar we nu staan. Mijn collega en ik zijn geen IT-ers, dus het is goed als er soms wat tegengas wordt gegeven wanneer we in ons enthousiasme om iets vragen dat in de samenhang van andere modules toch niet zo’n goed idee blijkt.’’
Uiteraard waren er tijdens het project ook enkele uitdagingen, vertelt Frans: ‘’Onverwacht personeelsverloop binnen zowel ABC als SANA tijdens het project zorgde ervoor dat we bepaalde zaken meerdere keren moesten uitleggen, wat vertraging veroorzaakte. Gelukkig hebben ze dit uiteindelijk goed opvangen en verloopt de samenwerking nu prima.’’
Op naar de toekomst.
Met Business Central als stevige basis, kijkt Hyundai Motor Nederland vol vertrouwen naar de toekomst. "Onze ambities zijn groot," zegt Frans. "Hyundai wil volledig CO2-neutraal worden, zowel in de productie van auto’s als in de fabrieken. Dit biedt ons in Nederland een sterke uitgangspositie om relevant te blijven in de automarkt. En met de gedrevenheid van de Koreanen, gaat dat ons lukken ook."