Waarom Excel je soms tot wanhoop drijft â en wat je er aan kunt doen.
Door Bram Smits op Mar 13, 2018 3:30:00 PM
Laatst herzien op: 19 april 2023
Dave, van âDaveâs Tafels & Stoelenâ uit Eindhoven, is een ondernemer in hart en nieren. Een goede vijf jaar geleden begon hij met zijn zaak in het verkopen van handgemaakte meubelen in het hogere segment. De mensen in Eindhoven zagen de mooie meubels van Dave wel zitten en naar mate de jaren vorderden kon Dave zijn zaak steeds verder uitbreiden. Er volgde een nieuw kantoorpand, een groter magazijn en ook steeds meer personeel. Inmiddels is Dave de trotse eigenaar van een goedlopende meubelzaak met zeven man personeel en een stijgende omzet.
Toch gaat het de laatste tijd niet helemaal vlekkeloos bij Dave. Hij heeft namelijk steeds meer moeite om een goed overzicht te houden op het reilen en zeilen binnen zijn bedrijf. Directeur zijn met zeven man personeel is toch heel wat anders dan een eenmanszaak. De eerst goed functionerende Excel sheets voor inkoop-, voorraad- en verkoopregistraties drijven hem inmiddels tot wanhoop.
Het Excel probleem.
In Nederland zijn veel bedrijfjes zoals die van Dave. Ooit klein begonnen zijn ze inmiddels zover uit hun jas gegroeid, dat het oude systeem voor de administratie en/of de logistiek niet meer werkt. Veel mensen beginnen logischerwijs met een simpel Excel bestand om hun administratie bij te houden. Het is goedkoop en werkt prima. Alleen is Excel nooit bedoeld om een groeiend bedrijf mee te beheren. Door groei raak je namelijk het overzicht kwijt. Vaak ontstaan er per afdeling eigen bestanden en overzichten. Zo weet Dave`s verkoper niet meer hoeveel stoelen er in het magazijn staan. Weet de logistiek manager niet wat er die dag wordt verkocht en dus wat hij moet reserveren. En weet de inkoper op zijn beurt niet welke producten het beste worden verkocht en welke nieuwe spullen hij dus moet inslaan. Natuurlijk kun je dit oplossen door veel en goed met elkaar te overleggen. Maar naar mate je bedrijf groter groeit, wordt dit steeds lastiger.
De opvolger staat klaar.
Bij Microsoft snappen ze dit ook prima en dus hebben ze een opvolger voor je Excel systeem: Microsoft Dynamics 365 Business Central. Het programma bestaat al een hele tijd en er zijn door de jaren heen veel versies van uitgekomen. De nieuwste generatie draait helemaal in de cloud, dus volledig online. Het concentreert alle bestanden, ook wel data genoemd, op ÊÊn centrale locatie. Afhankelijk van de rechten die je medewerkers hebben, kan dus iedereen de relevante data direct opzoeken. Het voordeel van de cloud is bovendien dat Dave nu niet alleen via de bedrijfsserver bestanden in kan zien, maar ook gewoon thuis via zijn smartphone. Of tijdens zijn vakantie in Griekenland, mocht dat nodig zijn.
Voordelen van Microsoft Dynamics.
Daarnaast zitten er nog een aantal duidelijke voordelen aan. Dynamics 365 biedt een volledig overzicht aan Dave. Hij hoeft dus niet meer alle Excel sheets van zijn medewerkers naast elkaar te leggen voor een overzicht. Hij kan het nu direct zien in zijn systeem. De data is bovendien veel makkelijker te analyseren, wat weer voordelen heeft voor marketing en voor inkoop. Een laatste punt van aandacht is de veiligheid van je bestanden. Microsoft besteedt ieder jaar ongeveer een miljard aan beveiliging van hun systemen. De nieuwe AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) die in mei dit jaar ingaat, eist dat gevoelige gegevens zoals de contactgegevens van je klanten zorgvuldig worden bewaard en digitaal beveiligd. Via Microsoft Dynamics 365 wordt dit automatisch gedaan.
â Lees meer over de voordelen van Business Central.
Benieuwd wat Business Central voor jouw organisatie kan betekenen?
Herken jij jezelf in het verhaal van Dave, of heb je een administratiesysteem dat inmiddels duidelijk toe is aan een update? Laat het ons weten. We helpen je graag verder.
ERP. MADE. EASY.
Dat is onze belofte aan jou. Wij geloven dat een ERP-systeem eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor iedereen. We nemen de complexiteit weg en zorgen ervoor dat de overgang naar Business Central zo makkelijk mogelijk is voor jou en je bedrijf.
Met ABC E BUSINESS wordt ERP echt eenvoudig! Neem vandaag nog contact op en ervaar het zelf.
- Business Central (64)
- Automatisering (42)
- ABC E BUSINESS (41)
- ERP-selectie (18)
- E-commerce (16)
- Werken Bij (15)
- Duurzaamheid (10)
- Integraties (8)
- Copilot (7)
- Power Platform (7)
- Artificial Intelligence (6)
- Cloud (5)
- Dynamics NAV (5)
- Groothandel (5)
- Productie (5)
- Prijzen & Awards (4)
- Case Study (2)
- PowerBI (2)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (3)
- november 2024 (4)
- oktober 2024 (3)
- september 2024 (1)
- augustus 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (1)
- mei 2024 (1)
- april 2024 (5)
- maart 2024 (3)
- februari 2024 (4)
- januari 2024 (2)
- december 2023 (3)
- november 2023 (3)
- september 2023 (3)
- augustus 2023 (3)
- juli 2023 (3)
- juni 2023 (3)
- mei 2023 (5)
- april 2023 (6)
- maart 2023 (8)
- februari 2023 (1)
- januari 2023 (3)
- december 2022 (4)
- oktober 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- april 2022 (1)
- maart 2022 (2)
- februari 2022 (1)
- december 2021 (3)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (1)
- augustus 2021 (1)
- juli 2021 (3)
- juni 2021 (2)
- januari 2021 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (2)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (6)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (3)
- december 2019 (3)
- september 2019 (1)
- augustus 2019 (1)
- juli 2019 (2)
- juni 2019 (1)
- maart 2019 (1)
- februari 2019 (1)
- januari 2019 (1)
- december 2018 (3)
- november 2018 (1)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (3)
- juni 2018 (1)
- april 2018 (5)
- maart 2018 (1)
- juli 2017 (2)