Digitale schuld is een begrip dat verwijst naar de negatieve effecten van de overvloed aan digitale informatie en communicatie die we dagelijks moeten verwerken. Recent onderzoek toont aan dat het tempo van ons werk momenteel sneller is dan wat wij als mensen kunnen bijhouden. De enorme hoeveelheid data, e-mails, vergaderingen en meldingen die constant onze aandacht en energie opeisen. We spenderen steeds meer tijd aan het filteren van wat belangrijk is en wat niet, wat ten koste gaat van onze productiviteit en creativiteit.
Je werkt een dag, hebt een heel takenlijstje, maar door de overvloed aan informatie, kijk je terug op je werkdag en ben je veel minder productief geweest dan je wilde zijn.
Circa acht maanden geleden werd Copilot geïntroduceerd voor en door Microsoft 365 om de digitale schuld te verminderen en de productiviteit te verhogen, zodat mensen zich meer en beter kunnen richten op het werk waar ze goed in zijn.
Er is door Microsoft een selectie gemaakt van grote bedrijven die de Copilot proef op de som mochten nemen, hieronder de resultaten:
Data uit het onderzoek laten zien dat productiviteitswinst door generatieve AI een reële uitkomst is. Er is onderzocht middels een combinatie van enquêtes, interviews en experimenten om een duidelijk beeld te krijgen van de invloed van Copilot op de werkvloer. Hierdoor is er feedback ontvangen, en worden de verbeterpunten toegepast.
Ondanks dat er dus nog verbeterpunten zijn, zeggen de eerste Copilot gebruikers dat ze nu al productiever zijn en tijd besparen dankzij Copilot: 77% van het testpanel wil nu al niet meer zonder. Dit is echter pas het begin. Terwijl het gebruik van generatieve AI op de werkvloer toeneemt, Copilot continu in ontwikkeling is en verbetert, opent zich een wereld van nieuwe mogelijkheden.
Niet alleen zal het de productiviteit van werknemers transformeren, maar op den duur zal het ook bijdragen aan de capaciteit van een gehele organisatie. Copilot legt (nu) een nieuwe basis waarbij elke medewerker vaardigheden ontwikkelt/verbetert in schrijven, ontwerpen, coderen, gegevensanalyse en meer. Het versterkt expertise en tilt het werk van goed naar een beter niveau.
Download The Full Copilot Early Access Program Report (English)
Hieronder de uitgebreide resultaten van het onderzoek.
297 gebruikers zijn ondervraagd in het Copilot voor Microsoft 365 Early Access Program om te leren hoe deze groep Copilot gebruikt, van vergaderingen tot het opstellen van documenten. Over het algemeen meldden ze productiviteitswinsten en tijdsbesparingen die overeenkomen met de voordelen die developers ervaren met de al langer op de markt bestaande GitHub Copilot.
"Copilot helpt [mensen] om sneller tot hun ideeën te komen... Niet om hen te vervangen, het is gewoon iets dat ze kunnen gebruiken om hun ideeën op te peppen."
--- James Thomas, Global Head of Technology, Detsu Creative
Er werd ook onderzocht hoe waardevol Copilot is voor werknemers. De Early Access gebruikers vertelden dat ze, nadat ze met Copilot hadden gewerkt, niet meer terug wilden naar werken zonder.
Naast kwalitatief onderzoek heeft Microsoft ook een observatiestudie uitgevoerd naar 4 veelgebruikte werkzaamheden op de werkvloer; vergaderingen, werken met e-mail, zoeken naar informatie en schrijven van content.
De digitale last die mensen ervaren is reëel, wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de meest actieve Microsoft 365-gebruikers, dan ontvangen die dagelijks meer dan 250 e-mails, versturen en ontvangen 150 chats en hebben een drievoudige toename gezien in het aantal Teams-vergaderingen sinds 2022.
Met Copilot kunnen mensen tijd besparen op cruciale taken zoals het schrijven, samenvatten van vergaderingen en het vinden van informatie.
In deze studie werden 147 mensen verdeeld in twee groepen, één met Copilot en één zonder, om drie taken uit te voeren: zoeken naar informatie uit meerdere bronnen, een vergaderopname samenvatten en een blogpost schrijven. Copilot-gebruikers voltooiden de taken 29% sneller, waarbij de kwaliteit en nauwkeurigheid behouden bleven.
85% van de gebruikers zei dat Copilot de inspanning om de taken te voltooien verminderde.
Copilot in Teams, waar het tot nu toe het meest gebruikt wordt. 60 Microsoft-medewerkers werden verdeeld in twee groepen om een gemiste vergadering samen te vatten.
Copilot-gebruikers waren bijna 4 keer sneller met samenvatten en vonden de taak 58% minder vermoeiend, hoewel de volledigheid iets afnam. Copilot-gebruikers voelden zich ook tweemaal productiever.
62 personen beoordeelde de duidelijkheid en bondigheid van e-mails, sommige geschreven met Copilot, andere zonder. E-mails geschreven met Copilot werden 18% duidelijker en 19% bondiger beoordeeld. Ze scoorden 25% hoger op de stelling "Kon het niet beter gezegd hebben."
163 deelnemers, waarvan 80 met Copilot, moesten informatie verzamelen uit verschillende bronnen. Copilot-gebruikers waren 27% sneller, ze deden er 17 minuten en 54 seconden over, tegenover 24 minuten en 18 seconden bij de anderen. Er was geen significant verschil in nauwkeurigheid tussen beide groepen.
Dankzij de kracht van Artificial Intelligence is het nu eenvoudiger dan ooit om routineprocessen te automatiseren en tijd vrij te maken voor wat echt belangrijk is. Copilot helpt je hierbij door taken sneller en slimmer uit te voeren, zodat jij en je team efficiënter kunnen werken.
Wil je weten hoe Copilot jouw organisatie kan ondersteunen? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!
Download het Whitepaper; Microsoft en AI Contact opnemen
ERP. MADE. EASY.
Dat is onze belofte aan jou. Wij geloven dat een ERP-systeem eenvoudig en toegankelijk moet zijn voor iedereen. We nemen de complexiteit weg en zorgen ervoor dat de overgang naar Business Central zo makkelijk mogelijk is voor jou en je bedrijf.
Met ABC E BUSINESS wordt ERP echt eenvoudig! Neem vandaag nog contact op en ervaar het zelf.